Video fra vakre Sør-Afrika og Cape Town

(Husk å stille kvaliteten til 720p for best kvalitet!)

Da har jeg endelig klart å sette sammen en liten amatør film fra mitt opphold i vakreste Sør-Afrika og Cape Town. Jeg skrev aldri et innlegg etter jeg kom hjem fordi det skjedde så mye på en gang, men nå har jeg i hvert fall laget en video som oppsummerer det meste! Fikk dessverre ikke lagt inn video av fallskjermhoppet, og var mye mer annet som også burde vært med, men da ville filmen vart i en evighet.

Har prøvd å vise det jeg likte best med turen, og sangene som spilles av er de sangene jeg forbinder mest med reisen.
Har vært den beste tida i livet mitt så langt, og savnet er ubeskrivelig stort.
Håper dere andre liker filmen, og kanskje får inspirasjon til å reise mer dere og!

Jeffreys bay!

Beklager sen oppdatering! Forrige helg dro klassen på aller siste tur sammen, til tidenes surfeplass Jeffreys Bay. Det tok oss 11 timer med buss for å komme dit, men med en så bra gjeng er til og med bussturen gøy. Oppholdet var fantastisk! Overnattet 3 netter i et hostell rett ved stranda hvor det var surfing all day and party all night. Jeg har hatt mine første surfetimer, som var utrolig mye tyngre enn forventet. Jeg har vært på tidenes ridetur inn i verdens vakreste solnedgang, og fikk til og med galoppere flere kilometer alene, noe jeg aldri har prøvd før. Etter 2 timer surfing og rett på 2 timer med galoppering har jeg aldri følt meg mer mørbanka før, bra trening altså.

Dagen derpå og støl som en pinne skulle jeg frivillig slenge meg utfor ei bru ned 216 meter i fritt fall! Nå kan jeg si at jeg har hoppet i verdens høyeste strikkhopp! Det er den mest skremmende og på samme tid deiligste følelsen jeg har opplevd. For en frihetsfølelse jeg fikk av å "fly" helt alene og bare henge å dingle i lufta med tidenes landskap rundt meg. Alle som får mulighet; do it!!

Turen til Jeffreys Bay har vært en av mange ubeskrivelig flotte opplevelser, og nå er det ikke lenge igjen til hjemreise. Sitter igjen med sinnsykt mange bra minner! Er så takknemlig.

Lazy days by the pool

Klarer ikke å forstå at jeg har vært i selveste Cape Town i 11 uker nå, og at jeg kun har drøye 3 uker igjen! Har ikke vært superflink til å blogge ofte, men flink nok til å blogge når det har skjedd ekstra kule ting. I dag har vi bare slappet av ved bassenget og hatt en lat dag, superdeilig det også. Gruer meg til å komme hjem til kalde norge, men det er heldigvis jul med det samme jeg er hjemme så det er koselig å tenke på.

Til helga reiser klassen til Jeffreys Bay som er en surfestrand! Vi skal surfe hele helga, shoppe, de fleste av oss skal hoppe i verdens høyeste strikkhopp og ellers bare nyte den aller siste klasseturen. Har opplevd så ubeskrivelig mye bra her, har ikke ord. Cape Town og Sør Afrika generelt har så utrolig mye å tilby, kommer virkelig til å savne alt dette.

the great white shark!

Da har jeg dykka med dette ville beistet på hele 4 meter da! Var en utrolig kul opplevelse jeg bare lengter etter å gjøre igjen! Hvithai er en stilig skapning, håper bare ikke jeg møter på den utenfor det buret for det hadde nok ikke vært like kult.

Rafting langs orange river!

Da vi endelig var ferdige med de 3 første eksamene våres for en uke siden skulle springbreak tilbringes i en gummibåt langs grensa til Namibia. Jeg har akkurat kommet hjem fra en av de mest minnerike turene jeg har vært med på i hele mitt liv tror jeg. Det har vært helt fantastisk! Vi har bodd i ett med naturen i 4 netter med kun gressplen eller sand som underlag og stjernehimmelen som tak over hode. Bakteriefloraen min har blitt forsterket til de grader og insektsfrykten min er vasket bort for lengst. Jeg har så og si bodd i det deilige vannet og kroppen min fikk virkelig smake på solas krefter dagen derpå.

Gjengen er super herlig og det manglet ikke stemning rundt bålet om kveldene for å si det sånn. Rafting i seg selv er kjempe morsomt men også veldig mye tyngre enn det jeg forventet. Var likevel veldig godt med litt trening for kroppen merka jeg. De som får sjansen til å dra på denne turen burde virkelig go for it! Det er en opplevelse for seg selv og kan ikke sammenlignes. Det er så deilig å være ute i villmarka en gang i blant! Spesielt når utsikten var ubeskrivelig vakker. Jeg kommer til å savne denne turen såå mye! Tar med meg minnene for alltid.

only when we are no longer afraid do we begin to live

Herregud, jeg har hoppa i fallskjerm! Kommer ikke over det, nå kan jeg krysse ut den ultimate før døden-opplevelsen fra checklista.

På flyturen opp slappa jeg helt av og gleda meg som en liten unge til å hoppe, men akkurat i det sekundet jeg ble dytta ut av flyet og vi falt de første meterne blacka jeg helt ut og husker ikke engang hvordan det hele føltes. Alt gikk veldig fort og da vi hadde retta oss opp og lå på magen i fritt fall føltes det mest ut som vi fløt på en luftmadrass og det var ikke et tegn til sug i magen engang. Det er noe av det sykeste jeg har opplevd og det kan ikke beskrives engang. Husker faktisk veldig lite for hele kroppen var stappfull av adrenalin, men jeg vet at det hele var helt fantastisk! Plutselig var fallskjermen oppe og vi bare hang og dinglet i lufta og nøt utsikten. Jeg fikk til og med styre fallskjermen selv og det ble litt av en karusell da det gikk litt fort i svingene.

Har jeg nok penger i slutten av turen skal jeg absolutt hoppe en gang til før hjemreise! Fallskjermhopp er et must og jeg anbefaler det på det sterkeste!

Cape of good hope

Perfekt søndag! I dag har noen i klassen og jeg dratt på tur til Cape Point! Helt sinnsykt vakkert landskap og litt av noen motiv. Det er så gøy å dra på tur her borte, alltid noe fint eller interressant å stoppe på veien for å se på. Vi dro på et skikkelig kult marked og brukte en del penger der, fikk både klappe å kose med en sel, være på nært hold med ville Babooner og ellers generelt se mye dyreliv fritt ute i naturen. Det har vært en flott tur som alle andre, og jeg gleder meg som alltid over nye eventyr.

Safari del 2

En liten stund siden sist innlegg nå! Tok en del bilder fra safarituren, så legger ut et par fler. Jeg har som de fleste vet jobbet med ville løver før, og vært veldig nært dem tidligere. Denne gangen var de et hakk villere og guiden måtte holde ganske stor avstand. Hadde gleda meg mest til å se de vakre løvene mine igjen, så det var litt nedtur, MEN nå kan jeg i hvert fall si at jeg har blitt jakta på av en. Den ene løvinnen begynte å "jogge" etter bilen våres, så det var passe action.

Det fins ikke tid her, dagene er over før jeg føler de har begynt. Har vært her i over en måned allerede! Det er helt sinnsykt. Føles ut som det var i går jeg pakket kofferten og holdte på å pisse meg ut av nervøsitet kvelden før avreise. Jeg klarer ikke fatte å begripe at jeg har vært her såppas lenge, på den turen jeg har spart i over et halvt år til, og nå lever jeg livet i selveste Cape Town. Tanken på å være her i fire måneder før jeg kom hit føltes ut som lang tid, nå ønsker jeg bare at tiden kan stoppe helt opp. Har selvfølgelig mye å glede meg til når jeg kommer hjem, men jeg har virkelig ikke lyst å dra herfra.

Det skjer et eller annet hele tiden, og jeg føler at jeg lever et totalt annet liv. Plutselig har det gått 2 uker og jeg merker ikke forskjell og glemmer at jeg ikke har blogget eller hatt kontakt med de hjemme nesten i løpet av den tiden. Jeg kommer til å være hjemme in no time, og da er plutselig den lange reisen jeg har ventet så lenge på over og jeg kommer til å drømme meg bort i flere nye reiser jeg vil dra på. Jeg holder fast i tiden så godt jeg kan og nyter livet her borte. Tenk at jeg er her.

Garden Route Game Lodge

Føler meg priviligert som fikk lov å overnatte på dette nydelige hotellet fra lørdag til søndag! Her fikk jeg være med på en kveldssafari og en morgensafari, i tillegg til at vi fikk servert tidenes middagsbufe og frokostbufe. Jeg spiste struts til middag! Det smakte en blanding av kylling og biff, og skal være veldig proteinrikt. Var faktisk veldig godt. Savner hotellet allerede, var så fint at jeg bare måtte legge ut bilder av det. Love it.

Cape Agulhas

Et av mange stoppesteder på helgens roadtrip var "Cape Agulhas", som er Afrikas sørligste punkt. Deretter dro vi videre til en utrolig nydelig strand med forskjellige huler langs bergene, og vi spottet til og med et par ville delfiner langs vannkanten. Utrolig fint landskap og fikk tatt en del fine bilder! Her er noen av dem.

Once the sand of Africa gets in your shoes, it will always lead you back

Denne turen har jeg ventet så lenge på! Hele helga har klassen vært på roadtrip med forskjellige stoppesteder hvor vi har opplevd utrolig mye forskjellig, men best av alt, safari!
Vi har blant annet stoppet for å se ville pingviner, hvaler, flott landskap og overnatta på tidenes backpacker surfe-hostell. Vi har vært på det sørligste punktet i afrika hvor Indiahavet krysser Atlanterhavet, deretter gått tur i stilige huler langs en nydelig strand og klatra opp i et av de eldste fyrtårna som holder til.

Dagene har vært utrolig lange og innholdsrike, og de beste dagene av alle var lørdag og søndag hvor vi fikk dra på skikkelig safari. Vi bodde på tidenes flotteste plass i tidenes fineste hytter! Landskapet er utrolig og jeg skal lage flere innlegg med bilder fra turen. Tatt waaay too many pictures.

Afrika gir meg så utrolig mange herlige følelser, og jeg setter utrolig stor pris på at jeg endelig er tilbake! Denne gruppa er også den siste gruppa i Gateway College som får lov å reise til selve Cape Town, så jeg føler meg veldig heldig. Stay tuned!

Her bor jeg!

Slenger med et par bilder av leiligheten jeg bor i, slik at dere hjemme får se hvordan det ser ut her. Bildene er redigert i svarthvit, kun fordi dere ikke skal kunne se alt rotet vårt like lett haha. Så her bor altså jeg med mine roomates; Miriam, Kristina, Maria, Åsmund og Even!

Leiligheten er veldig stor og fin med god standard! Vi har tre soverom til sammen, og to bad. Jeg og miriam har vært så heldige å få bo på det største soverommet som har det største klesskapet og eget bad, vi har til og med en egen dobbeltseng hver.

Vi lever godt og under trygge omstendigheter! Vi må gjennom tre forskjellige porter som krever forskjellige nøkler for å komme oss inn i leiligheten så vi trenger ikke bekymre oss over å få innbrudd så enkelt. Det tar også kun 20 minutter å gå til skolen, ellers går det buss rett utenfor huset så det er lett å komme seg fram og tilbake.

Jeg er kjempe fornøyd med kjøpet og kommer til å stortrives her framover!

Fjelltur til Lions Head!

I går fylte jeg hele 20 år her i selveste Cape Town! Litt rart og ikke ha familie og nære venner nært meg på bursdagen min, men bor sammen med en herlig gjeng så dagen ble super likevel. Tilbrakte dagen på klassetur opp Lions Head som er en fjelltopp med utsikt fra alle kanter over hele Cape Town! Helt fantastisk på toppen, men veldig bratt og kjempe skummelt med tanke på høydeskrekken min. Måtte klatre flere plasser på eget ansvar og var helt skjelven da jeg endelig kom fram.

Turen er ikke kjempe lang, men som sagt bratt og tung så vi brukte rundt en time opp. Var helt magisk å stå på kanten å skue ut over byen, og bildene ble kjempe bra! Bloggen endrer fortsatt kvaliteten på fargene så bildene ser litt tammere ut enn det de faktisk er, irriterende men men.

Ellers på dagen min fikk jeg bursdags kake med lys på døra, bursdagsang på toppen av Lions Head og god middag og cocktails senere på kvelden! Storkoser meg masse og er blitt helt forelska i plassen.

Robben Island

Dagen i går ble tilbrakt på klassetur til Robben Island! Den historiske fengselsøya hvor blant annet frihetsforkjemperen Nelson Mandela har sonet. Det var utrolig spennende og jeg har vært en av de heldige som ble guidet rundt av en tidligere fange derfra! Om ikke lenge har de fleste av dem blitt for gamle og gått bort.

Det å høre historien og synspunktet fra en som har vært der er utrolig lærerikt og sterkt, og det var interresant å se hvor positiv vår guide var da han fortalte hele situasjonen. Han var litt av et forbilde.

Shopping at Canal Walk

Da vi fant ut at de fleste av oss hadde pakka for dårlig klær i forhold til hvordan temperaturen er for tiden, bestemte vi oss for å dra på shopping.

Vi fikk høre at et av Afrikas største kjøpesentre var i nærheten, og da var det egentlig ikke et spørsmål engang om hvor vi ville dra. "Canal Walk" heter senteret, og det var som å være i himmelen. Plassen har ALT. Jeg kjøpte noe i hver eneste butikk jeg dro innom, og prisene er BILLIGE. Til og med de dyre merkevarene er mye billigere der. Tror det er mellom 4-500 butikker, så vi fikk såvidt med oss en brøkdel av senteret på den tiden vi hadde.

Ble ikke sinnsykt bra bilder, tok kun med goproen, men de får duge! Har fått utrolig mye bra for pengene, og kjøpte stort sett kun ting jeg trengte (hehe). Blir definitivt flere turer til Canal Walk!

Stranda mi!

Ble studering på stranda etter skolen i dag! Har allerede begynt på min andre uke med forelesning her borte, tiden går så sinnsykt fort. Utrolig herlig plass å studere på, fins ikke grenser på hva  man kan finne på! Cape Town er fantastisk.

En vanlig hverdag her borte er forelesning fra 09:00-12:00/13:00, etter det kan vi gjøre akkurat hva vi vil. Tar oss ca 15-20 min å gå til skolen, ellers er det kjempe billig med vanlig taxi eller buss. Er også mulig å hoppe på det vi kaller for en "kakkerlakk taxi" som er en slags minibuss som stopper tilfeldige plasser å plukker opp folk for kun 6 norske kroner ca! Trygt og helt sinnsykt billig.

Det er fortsatt bare vår her, så ganske kjølig vind og kaldt om kveldene! Men det nærmer seg sommer så det blir heldigvis varmere om ikke lenge. Ser for meg at jeg kommer til å bo på denne stranda framover, elsker den. Er egentlig dobbel så sterke å fine farger på bildene, men bloggen forandrer tydeligvis fargene på bildene? Vet ikke hvorfor. Har det utrolig koselig her i hvert fall! Stay tuned for more pics.

Berusa sykkeltur!

I dag dro klassen på sykkeltur fra vingård til vingård i et utrolig fint landskap ute på landet! Fikk smake på en god del forskjellig vin på forskjellige vingårder, så spiste vi lunsj i en utrolig koselig landsby. Var helt fantastiske omgivelser å sykle i, og til tross for at jeg har blitt forkjøla var turen helt perfekt. Slenger med et bildedryss!

Det gode liv i Cape Town!

Endelig slått meg til ro i denne sinnsyke byen! Kommer aldri til å bli lei av den vakre utsikten uansett hvor jeg snur meg. Har vært litt vanskelig å få tak i internett, men det blir bedre etter hvert. Leiligheten jeg og mine 5 andre roomies bor i er kjempe fin! Legger ut bilder av den senere.

Hadde min første skoledag idag, og det var rett i lesinga! Er ikke akkurat lite eller veldig lett stoff som må leses, så får bare henge i å være effektiv. Gleder meg helt villt til alle turene og opplevelsene som er i vente! Regner med det blir en hau med bilder her med tiden hvis det ikke blir alt for dyrt med internett. Har foreløpig kun knipsa et par bilder med gopro-kameraet, men skal få til å bruke det andre også for å få et par kvalitetsbilder.

Stay tuned :-)

reisefeber, pakket og klar!

Jeg kan ikke tro at dette er min siste dag i lille Bodø på hele fire måneder! Kofferten er nesten ferdig pakka og jeg har sørget for å kapre med meg det beste kamerautstyret til reisen! Skal love at så lenge internett strekker til blir det en hau med bilder til bloggen. Gleder meg som en liten unge nå og merker på kroppen at det har skjedd så mye på en gang i det siste at den har bestemt seg for å gi meg feber rett før avreise. For første gang kan jeg si at jeg har fått fysisk reisefeber. Det går forhåpentligvis over når jeg endelig kan slappe av å se fram til å ankomme Sør-Afrika. Selve reisen i totalt tar ca 24 timer, så jeg reiser i morgen tidlig og kommer fram på fredag. Nå er jeg så spent! Neste gang jeg gir lyd fra meg befinner jeg meg i herlige Cape Town! Peace out.

Life begins at the end of your comfort zone

Om knapt 5 dager starter et nytt eventyr i livet mitt, og jeg skal for første gang reise helt alene ut i den store verden. Det har ikke vært mangel på reiser hittil i livet mitt, men det har alltid vært med familie, kjæreste eller nære venner, så det har ikke vært store utfordringer. Denne gangen kjenner jeg ingen på forhånd, og jeg skal tilbringe mine neste 4 måneder i selveste Cape Town! Det er egentlig utrolig skremmende hele greia, men jeg elsker å reise og bli kjent med nye mennesker så jeg gleder meg helt villt mye nå.

Det å oppleve verden har alltid vært et stort mål for meg, og nå får jeg muligheten til å reise samtidig som å gjøre noe fornuftig med livet mitt som å starte med studier der borte og samle studiepoeng. Jeg skal studere xphil, xfac og menneskerettigheter, og alt er i sammenheng med Gateway College. Er utrolig spent på selve studiet! Selve fagene høres ikke sånn kjempe gøy ut men det var enten det eller sykepleier, og det har jeg ikke tenkt til å bli uansett så valget var enkelt. Ser fram til å oppleve sykt mye kult å bli kjent med mange nye og herlige mennesker!

Nå gjenstår kun pakkinga så er jeg klar til avreise! Denne bloggen kommer til å bli brukt en god del under oppholdet mitt der borte, slik at familie, venner og dere kan se hvordan jeg har det. Cant waaait!